Jaki silnik ma polonez?
Jaki silnik ma polonez?

# **Jaki silnik ma Polonez?**

## **Spis treści:**

1. Wprowadzenie
2. Historia Poloneza
3. Silniki benzynowe
– 3.1 Silnik 1.3 OHV
– 3.2 Silnik 1.4 OHC
– 3.3 Silnik 1.5 OHC
– 3.4 Silnik 1.6 OHC
– 3.5 Silnik 1.9 D
4. Silniki wysokoprężne
– 4.1 Silnik 1.9 D
– 4.2 Silnik 2.0 D
– 4.3 Silnik 2.1 TD
5. Podsumowanie
6. Wnioski

## **Wprowadzenie**

Polonez to kultowy polski samochód, który był produkowany przez Fabrykę Samochodów Osobowych (FSO) w latach 1978-2002. Jednym z najważniejszych elementów samochodu jest silnik, który determinuje jego osiągi i charakterystykę. W tym artykule przyjrzymy się różnym silnikom, jakie były montowane w Polonezie i omówimy ich cechy.

## **Historia Poloneza**

Polonez był pierwszym samochodem zaprojektowanym w Polsce od podstaw. Jego produkcja rozpoczęła się w 1978 roku, a samochód szybko zdobył popularność zarówno na rynku krajowym, jak i zagranicznym. Polonez był dostępny w różnych wersjach nadwozia, takich jak sedan, kombi i coupe. W ciągu swojej produkcji samochód przeszedł wiele modernizacji, w tym również w zakresie silników.

## **Silniki benzynowe**

### **Silnik 1.3 OHV**

Pierwszym silnikiem benzynowym montowanym w Polonezie był 1.3 OHV. Był to czterocylindrowy silnik o pojemności 1295 cm³. Moc tego silnika wynosiła około 60 KM, co pozwalało na osiągnięcie maksymalnej prędkości około 140 km/h.

### **Silnik 1.4 OHC**

Kolejnym silnikiem benzynowym był 1.4 OHC. Ten czterocylindrowy silnik o pojemności 1397 cm³ charakteryzował się mocą około 75 KM. Dzięki temu Polonez był bardziej dynamiczny i osiągał maksymalną prędkość około 160 km/h.

### **Silnik 1.5 OHC**

Następny silnik benzynowy to 1.5 OHC. Ten czterocylindrowy silnik o pojemności 1498 cm³ miał moc około 85 KM. Dzięki temu Polonez był jeszcze bardziej wydajny i osiągał maksymalną prędkość około 170 km/h.

### **Silnik 1.6 OHC**

Kolejnym silnikiem benzynowym był 1.6 OHC. Ten czterocylindrowy silnik o pojemności 1598 cm³ charakteryzował się mocą około 90 KM. Dzięki temu Polonez był jeszcze bardziej dynamiczny i osiągał maksymalną prędkość około 180 km/h.

### **Silnik 1.9 D**

Ostatnim silnikiem benzynowym montowanym w Polonezie był 1.9 D. Ten czterocylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 1905 cm³ miał moc około 65 KM. Silnik ten charakteryzował się oszczędnością paliwa i trwałością.

## **Silniki wysokoprężne**

### **Silnik 1.9 D**

Silnik 1.9 D był również dostępny jako silnik wysokoprężny. Moc tego silnika wynosiła około 65 KM, a moment obrotowy był większy niż w przypadku silników benzynowych. Silnik ten był popularny ze względu na swoją ekonomiczność i trwałość.

### **Silnik 2.0 D**

Kolejnym silnikiem wysokoprężnym był 2.0 D. Ten czterocylindrowy silnik o pojemności 1997 cm³ charakteryzował się mocą około 75 KM. Silnik ten był bardziej wydajny niż 1.9 D i zapewniał lepsze osiągi.

### **Silnik 2.1 TD**

Najmocniejszym silnikiem wysokoprężnym montowanym w Polonezie był 2.1 TD. Ten czterocylindrowy silnik turbodoładowany o pojemności 2068 cm³ miał moc około 110 KM. Dzięki temu Polonez był bardzo dynamiczny i osiągał maksymalną prędkość około 190 km/h.

## **Podsumowanie**

Polonez był wyposażony w różne silniki benzynowe i wysokoprężne, które zapewniały różne poziomy mocy i osiągów. Silniki benzynowe były dostępne w pojemnościach od 1.3 do 1.6 litra, podczas gdy silniki wysokoprężne miały pojemności od 1.9 do 2.1 litra. Wybór silnika zależał od preferencji kierowcy i oczekiwanych osiągów.

## **Wnioski**

Silnik jest jednym z najważniejszych elementów samochodu, który wpływa na jego osiągi i charakterystykę. Polonez był wyposażony w różne silniki benzynowe i wysokoprężne, które zapewniały różne poziomy mocy i ekonomiczności. Wybór silnika zależał od preferencji kierowcy i oczekiwanych osiągów. Dzięki różnor

Silnik Poloneza to czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1.5 litra.

Link do strony: https://www.modraodra.pl/

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here